Evenementen trends in 2024

2024 is een jaar vol nieuwe trends in de evenementensector. Ga je binnenkort misschien een gala organiseren? Kasteel Limbricht biedt de ultieme locatie voor een studentengala. Dit artikel geeft je een helder overzicht over de nieuwste evenementen trends in 2024. Hiermee kun je rekening houden als je een gala of ander evenement gaat organiseren.

Focus op ervaring
één van de evenementen trends in 2024 is dat gasten meer betrokken willen zijn bij het evenement. Vroeger waren vaak genodigde passief aanwezig. De nadruk ligt dit jaar wat minder op aankleding en juist meer op de invulling van het evenement. Hoe kun je de gasten dichter bij elkaar brengen? Zo kunnen er bijvoorbeeld workshops worden georganiseerd of losse maaltijdformules. Denk hierbij aan foodtrucks of sharing dinners. Ook kun je de gasten een multi-sensorische ervaring aanbieden. Je zou bijvoorbeeld de sfeerverlichting kunnen laten meebewegen met de muziek.
Duurzaamheid van belang
Duurzaamheid bepaalt de toon in 2024 en zo ook bij evenementen in 2025. Zo wordt er bijna geen wegwerpplastic gebruikt op evenementen. Het plastic wordt vaak gerecycled op evenementen. Als mensen dat niet doen, moeten ze vaak extra geld betalen voor hun drankje. Vaak worden er digitale uitnodigingen gestuurd voor een evenement. Ook wordt er steeds meer plantaardig eten op een evenement verkocht/ geserveerd. Voor de huur van de spullen voor de tafelbedekking is het belangrijk om te kijken of de spullen ook weer opgeruimd kunnen worden. De spullen worden zelf toch niet meer gebruikt en het is zonde om het weg te gooien.
Fysiek en mentaal welzijn
In 2024 ligt de maatschappelijke focus meer op fysiek en metaal welzijn. Hiervoor worden steeds vaker alcoholvrije opties aangeboden. Alcohol heeft schadelijke effecten die de fysieke en mentale welzijn kunnen aantasten. Je hoeft geen alcoholvrij feest te organiseren, maar je kunt wel alcoholvrije opties aanbieden. Ook worden er steeds meer gezonde maaltijden geserveerd. Wist je dat feesten een vorm van stressverlichting kan zijn?

Authenticiteit met persoonlijke items
Voor persoonlijke events zoals een bruiloft of babyshower ligt de focus in 2024 op authenticiteit. Authenticiteit bij events biedt vele voordelen. Het creëert een oprechte connectie met de bezoekers, waardoor zij zich meer betrokken en gewaardeerd voelen. Een authentieke sfeer maakt het evenement memorabel en onderscheidt het van andere. Daarnaast straalt het betrouwbaarheid uit, wat helpt om het vertrouwen in je merk of organisatie te versterken. Mensen waarderen een persoonlijke aanpak, en authenticiteit kan bijdragen aan het opbouwen van langdurige relaties met je doelgroep. Tot slot zorgt het voor een positieve ervaring die bezoekers vaak delen, wat de reputatie en zichtbaarheid van het event verder vergroot. De woning of feestlocatie wordt omgetoverd met decoratiestukken die bij het feestthema passen. Persoonlijke stukken geven een feest extra authenticiteit. Event worden dus steeds persoonlijker.
Zakelijke events in 2024
Bedrijfsevents hebben nog wat extra trends in 2024:
Diversiteit en inclusiviteit
Het event moet toegankelijk en verwelkomend zijn voor alle genodigden. Je wilt zoveel mogelijk verschillende achtergronden en perspectieven respecteren en weerspiegelen in evenement. Nodig diverse gastsprekers uit, organiseer inclusieve workshops en richt je op alle verschillende individuen die bijdragen in het bedrijf.
Hyperpersonalisatie
Hyperpersonalisatie is het focussen op de persoonlijke beleving van de gasten. Hier kun je op inspelen door een enquête uit te sturen waar je polst naar de verwachtingen van de werknemers. Wat willen ze horen en spreken? Wat willen ze doen? Betrek meerdere partijen bij het organiseren, aankleding en invullen van het evenement. Misschien zijn er collega’s die willen toespreken of op een andere manier willen bijdragen aan de gelegenheid. Na het evenement kan er feedback gevraagd worden aan de genodigden.
Giveaways en goodie bags
Giveaways en goodie bags blijven in 2024 ook een trend. Goodie bags uitdelen bij events heeft tal van voordelen. Ten eerste zorgen ze voor een blijvende indruk bij de bezoekers; een goed samengestelde goodie bag laat deelnemers met een positief gevoel naar huis gaan. Daarnaast zijn ze een effectieve manier om je merk of bedrijf te promoten, zeker wanneer je logo op de items staat. Ze verhogen de betrokkenheid, omdat mensen waarde hechten aan gratis en bruikbare cadeautjes. Tot slot bieden goodie bags een kans om relaties te versterken door een persoonlijke en attent gebaar te maken, waardoor bezoekers zich gewaardeerd voelen.