De laatste ontwikkelingen op het gebied van reclame maken
Net zoals dat wij elke dag andere dingen doen of denken is dit ook zo bij reclames. Een reclame wat een maand gelegen viraal ging wordt nu niet meer naar omgekeken. Elke keer dat er een nieuwe reclame komt moet deze wel passen bij de doelgroep om zo effectief te kunnen zijn. In deze blog bekijken we enkele van de meest opvallende ontwikkelingen in de reclame wereld van de afgelopen tijd.
Duurzaamheid en ethisch adverteren
Steeds meer consumenten vandaag de dag zijn bezig met duurzaamheid en milieu verantwoord bezig zijn. Ze zijn zich daarnaast ook steeds meer aan het verdiepen in milieu en sociale kwesties en verwachten hierdoor dat merken hier ook in mee gaan. Dit heeft voor veel mensen dan ook invloed met betrekking tot hun aankopen. Zo moeten de reclames op een milieuvriendelijke manier worden gepresenteerd. In de reclames moet er ook duidelijk te zien zijn hoe en waarom het duurzaam en milieuvriendelijk is. Milieuvriendelijke reclames kunnen op veel manieren worden gepresenteerd. Of je dit nu doet door middel van met een elektrische auto door de stad heen rijden met het bedrijf erop of via de televisie. Als de reclame met een auto gebeurt is het wel verstandig om wrapfolie voor je auto te gebruiken, want zo kan je duidelijk laten zien om welk bedrijf het gaat.
Personalisatie in reclames
Voor veel reclames is het tegenwoordig nodig om dit persoonlijker te maken. Bij een generieke reclame zullen veel mensen er langs scrollen zonder er aandacht aan te geven, maar bij gepersonaliseerde reclames gebeurt dit minder. Dit gaat dan verder dan voorheen waar er alleen werd gekeken op basis van demografische gegevens. Tegenwoordig gaat het onder andere ook om psychografische gedragsgegevens, want zo kan je erachter komen waar iemand echt in is geïnteresseerd. Door het gebruik van big data, A.I. en machine learning kunnen merken nu dynamische campagnes creëren die zich in real-time aanpassen aan de interacties van de gebruiker.
Sociale media en influencer marketing
Een van de meest prominente dingen wat is gaan stijgen in waarde is sociale media en influencer marketing. Door middel van sociale media kan jij een grote groep bereiken zonder dat je daar veel voor hoeft te betalen. In sommige gevallen zelf helemaal niks voor hoeft te betalen. Dit is voor veel merken tegenwoordig ook hun main source of informatie en reclames verspreiden vanwege de mogelijkheden. Daarnaast kan je ook gebruik maken van influencer marketing. Bij influencer marketing maak je gebruik van een bekend persoon. Deze persoon betaal je om promotie te maken voor jouw product. Hierdoor kan je mensen bereiken die perfect met jouw bedrijf en doelgroep in lijn liggen. Via deze weg is het namelijk ook een manier om merkbekendheid op te bouwen met potentiële klanten. In veel gevallen kan dit gebruikt worden als een goede strategie.
Reclame maken is een dynamisch veld dat snel evolueert naarmate nieuwe technologieën en consumenten voorkeuren zich ontwikkelen. Merken die op de hoogte blijven van deze trends, maar zich ook snel kunnen aanpassen zullen voorop blijven lopen. Het belangrijkste is dat je leert hoe je doelgroep in elkaar zit, maar ook hoe je ze moet bereiken en overhalen.