Alles over bulken: van betekenis tot voeding

16/09/2022
|
322
Vlees bestellen

De zomer zit er weer op. Je bent weer een hele zomer lang droog geweest. Het is weer tijd om spiermassa aan te komen, maar hoe doe je dit? Je hebt vast en zeker wel eens mensen in je sportschool horen praten over bulken. Maar wat is bulken en hoe doe je dit? Dat ga ik je in dit artikel uitleggen!

Wat is bulken?

Bulken is eigenlijk gewoon een andere benaming voor bijkomen. Je doet dit door meer energie binnen te krijgen als dat je verbrand. In deze periode probeer je zoveel mogelijk spiermassa op te bouwen. Meestal duurt deze bulkperiode een aantal maanden. Je kunt doen aan een clean bulk of een normale bulk.

Hoe dichter dit energieoverschot bij je energiebalans ligt des te cleaner je aan het bulken bent. Je spreekt van clean bulken op het moment dat je energie-inname 0 – 10 % boven een persoon zijn energiebehoefte ligt. En bij een normale bulk ligt de energie-inname hoger dan 10%.

Met een normale bulk kom je dan natuurlijk ook sneller aan, maar je bouwt naast je spiermassa ook vet op. Dit is wat veel mensen niet willen. Over het algemeen zijn weinig mensen een voorstander van de normale bulk. Maar als jij nu een ontzettend laaf vetpercentage hebt, kun je wel eens overwegen om dit te proberen.

Ben jij iemand die gewoon niet bij kan komen, ondanks dat je veel eet? Probeer dan eens een tijdje je voeding bij te houden met bijvoorbeeld een fit app zoals my fitness pal. Je kunt hiermee gewoon de barcodes scannen van de producten. Kom je niet aan een inname van meer dan 10%? Verhoog dan de inname van je voeding met zo’n 15 – 20%.

Lees ook:  Huisdier kopen? Hier moet je rekening mee houden

Wat eet je om te bulken?

Je moet er sowieso voor zorgen dat je je calorieën omhoog krijgt. Dit doe je voornamelijk met je koolhydraten en vetten. Ik raad je aan om voor koolhydraten te gaan. Eet dus veel koolhydraatrijk voedsel. Koolhydraten kom je veel tegen in brood, rijst, aardappels en pasta. Probeer brood wel te vermijden rondom je trainingen. Ga liever voor iets van eiwit shake met Bambix en pindakaas.

Met betrekking tot de eiwitten moet je zorgen voor genoeg eiwitten. Ik probeer altijd mijn lichaamsgewicht keer 2 te doen voor de benodigde eiwitten. Als je 80 kilo weegt, moet je ongeveer 160 gram eiwitten per dag binnen krijgen. Eiwitten tref je veel aan in vlees. En vooral in rood vlees. Begin maar alvast je vlees te bestellen, want dit ga je nodig hebben de komende tijd. Eiwitten tref je ook veel aan in kip, vis, melkproducten, peulvruchten en noten.

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel een beter beeld hebt bij het bulken en hoe dit werkt. Voor welke bulk kies jij?

Vond je dit artikel nu echt interessant? Lees dan hier het volgende artikel.

bekijk ook Vegan: een groeiende trend in Nederland

Scooter racing, wat is het en hoe werkt het?

22/05/2024

Waarom teambuilding zo belangrijk is

21/05/2024

Zo rijd je veilig op de motor!

14/05/2024

Parasol vies? Zo pak je dat aan

08/05/2024

Woningruil

06/05/2024
© Copyright Nieuwstijl 2024
Nieuwstijl is onderdeel van 
Nieuwsbeest
hello world!